Chladné podzimní dny už ťukají na dveře a s nimi i otázka, jak je ve zdraví přečkat. Velkou hrozbou je nachlazení. Pokud mu nebudete předcházet, může se přerodit v nepříjemnou chřipku, která vás ochromí a vyřadí z provozu i na několik dnů. Čínská medicína radí jako prevenci zahřátí organismu, který bude pak odolnější. 

Přizpůsobte se ročnímu období

Určitě jste si už uvědomili, že na některé potraviny míváte chuť v létě, na jiné v zimě. Souvisí to s tím, co vám o svých potřebách říká vaše tělo.  Velmi obsáhle se energii potravin věnuje čínská medicína. Podle ní můžete právě složením jídelníčku významně ovlivnit svoje zdraví – přizpůsobíte ho aktuálnímu období. Zjednodušeně budeme třídit potraviny do tří kategorií, tedy na ty, které zahřívají, ty, co ochlazují a neutrální. Ovšem pozor. Možná si myslíte, že hraje roli, jestli je potravina teplá nebo studená, není tomu tak. Podstatné není ani to, kolik má kalorií. V případě čínské medicíny je hlavní vnitřní energie dané potraviny. Jako prevence proti nachlazení v podzimním a zimním období slouží potraviny, které mají na lidské tělo zahřívací efekt

Nachladit se můžete chladně i horce

Zároveň čínská medicína vysvětluje dva tipy nachlazení, a to chladné a horké. Za chladným stojí prochladnutí organismu, například tím, že se málo oblečete, nebo jíte v zimě hodně ochlazujících potravin. Druhou kategorií je nachlazení horké. V létě zpravidla nenastydnete, tělo se s vysokými teplotami srovná. Když ale v době teplých dnů zařazujete do jídelníčku hodně zahřívacích potravin, efekt horkosti se násobí a může dojít až k přehřátí organismu. Všechno se nastřádá a s příchodem chladných dnů pak onemocníte. Paradoxně vám v tu chvíli nepomůže horký čaj – ještě více vás zahřívá. 

Jak tedy bojovat proti oběma druhům nachlazení? Je to vcelku jednoduché: Nejlépe pomáhá jíst v létě dostatek ochlazujících potravin, na podzim pak naopak zařadit ty zahřívací.

Nedojde k budování tukových zásob

Do kategorie zahřívacích potravin řadíme ty, s mužskou čili jangovou energií. Fungují v zimě tak, že stahují a prohřívají tělo. Zároveň pomáhají bojovat i proti ukládání zimních tukových zásob, což je častý nešvar. V případě, že budete jíst v zimě studené saláty, vaše tělo se jídlem nezahřeje a tím více se bude snažit budovat tukové zásoby. 

Co vám tedy pomůže v zimě zahřát tělo?

  • Polévka je grunt, říkávaly naše babičky a čínská medicína to potvrzuje. Horký vývar vám dodá energii. 
  • Nechcete-li se vzdát zeleniny ani na podzim a v zimě, což je vzhledem k obsahu vitamínů a minerálů naprosto pochopitelné, zkuste ji ogrilovat nebo lehce osmahnout. Ideálně na olivovém oleji. 
  • Termoefekt vykazuje koření. Významný je například zázvor. Hodí se jako koření k masu, ale výborný je zázvorový čaj. Také skořice a hřebíček působí na tělo v zimě příznivě. Dále se vyplatí použít do pokrmů oregano, tymián, rozmarýn, ale stejně tak i pepř nebo bazalku. Ženšen a wasabi jsou také dobrým receptem na prohřátí organismu. 
  • Česnek, křen, hořčice, ale také cibule – i to vás zahřeje. 

Co naopak tělu neprospěje?

  • Obvykle se dozvíte, že jako prevenci nachlazení byste měli jíst citrusy, protože obsahují velké množství vitamínu C. Jenže právě citrusy jsou ochlazující a hodí se na léto. Proto citrusy v zimě konzumujte tak, že si vymačkáte čerstvý citron do zázvorového čaje. 
  • Zapomeňte také na jogurty, mléko a výrobky z něj. Ochlazují a také zahleňují. 

Autor článku: Pavel Štěpka

Pavel Štěpka se oblasti přírodní a alternativní medicíny věnuje již přes 20 let. Je odborníkem na Tradiční čínskou medicínu, a to především v oblasti medicinálních hub a léčivých rostlin.

Je zakladatelem obchodu Superionherbs.cz. Produkty, které obchod prodává, Pavel pečlivě vybírá na základě vlastních zkušeností, které si přiváží ze svých pravidelných cest do jihovýchodní Asii. Ve volném čase se věnuje bojovým uměním a praktikuje zenový buddhismus.

Autor

Online průvodce zdravým životním stylem a podniky po Česku.

Napsat komentář

× Můj nákup

Vás košík je prázdný.