Jak po zimě odlehčit svému organismu? Zaměřte se na játra a trávení.

Kromě změny jídelníčku a častějšího pohybu na čerstvém vzduchu bychom měli povzbudit také svá játra, která ovlivňují zdraví dalších orgánů v našem těle.

Na jaře nastávají změny nejen v přírodě, ale i v našem organismu, který se spolu s ní začíná probouzet ze zimního útlumu. Pokud vnímáte své tělo, pravděpodobně také pociťujete přirozenou potřebu mu odlehčit (čímž zároveň odlehčíte i své mysli) a pozměnit svůj životní styl.

Kromě změny jídelníčku a častějšího pohybu na čerstvém vzduchu bychom měli povzbudit také svá játra, která ovlivňují zdraví dalších orgánů v našem těle. Na játra bychom měli podle tradiční čínské medicíny zaměřit svou pozornost zejména během měsíce dubna. Jak poznáme, že jsou oslabena a jak je můžeme podpořit?

 

 

Játra, naše chemická továrna

 

Játra, náš největší vnitřní orgán, jsou tzv. chemickou továrnou našeho těla a jejich hlavní úloha spočívá v odstraňování toxických látek z organismu. Dále mají na starosti např. metabolismus tuků, cukrů a proteinů, zpracovávání živin vstřebaných trávicím traktem, boj s infekcí, přeměnu živin na energii, výrobu, rozkládání a regulaci hladiny mnoha hormonů, podílí se na vyrovnávání hladiny cukru v krvi a tak dále. Játra nám pomáhají udržovat náš organismus zdravý a čistý.

Čím lepší je činnost našich jater, tím lépe se celkově cítíme. Zdravá játra zároveň usnadňují funkci ostatním orgánům v těle. Pokud navíc chcete zhubnout a udržet si pevné zdraví, zaměřte na ně svou pozornost.

 

Pokud jsou naše játra oslabená, můžeme trpět následujícími symptomy:

  • poruchy spánku, častá únava (včetně svalové)
  • hormonální disbalanc
  • potíže s váhou (neschopnost shodit nebo přibrat)
  • nadýmání, pálení žáhy a potíže s trávením
  • PMS
  • výkyvy nálad, deprese, pocity úzkosti, hněvu až agrese
  • potíže s pokožkou, nehty (různé rýhy)
  • zhoršující se zrak, vysychání očí

 

Jakými potravinami můžeme posílit svá játra?

  • kuřecí/ králičí/ telecí játra v bio kvalitě (*podle východní medicíny bychom měli konzumovat právě ten orgán, který je oslabený)
  • ovoce a zelenina červené a oranžové barvy (vhodná zejména díky vysokému obsahu vitaminu A)
  • tmavá listová zelenina (např. ve formě čerstvých salátů a smoothies)
  • další zelené potraviny (skvělá je petržel, ale i artyčoky a zelené fazolky) a potraviny kyselé chuti
  • kořen pampelišky (čaj) a pampeliškové listy a další plané jarní byliny
  • ostropestřec (silná bylina na podporu a regeneraci jater, která je chrání před poškozením a podporuje jejich funkci)
  • kurkuma (má prokázané pozitivní účinky na játra a trávení), celer, kvašená zelenina, klíčky
  • po ránu vlažná voda s citronem
  • je třeba dbát na dostatek vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K) a vitaminu C

 

 

Významnou roli hrají i naše střeva

 

Zdravé zažívání je dalším naprosto nezbytným faktorem našeho zdraví a vitality, a proto je potřeba důkladně pečovat i o něj. Vše v našem těle je propojené. Pokud se nevhodně stravujeme, málo se hýbeme a příliš stresujeme, zkrátka příliš nedbáme na blaho našeho organismu, postupem času se to někde projeví.

Akumulují se toxické látky, narušuje se zdravá střevní mikroflóra a metabolické funkce se zpomalují a slábnou a může docházet ke vzniku různých potíží. Přítomnost prospěšných bakterií v našich střevech je esenciální pro naše zdraví, imunitní systém, mentální zdraví a přirozenou detoxikaci. Tyto prospěšné bakterie (naše mikroflóra) jsou našimi velkými pomocníky – zvyšují naši imunitu, hladinu energie a pomáhají nám vstřebávat důležité živiny.

Stav našich střev se také odráží na naší náladě. Pokud trpíte úzkostmi a depresemi, může za to pravděpodobně Váš „druhý mozek“, jak se střevům přezdívá. Dlouhé roky se vědci a lékaři domnívali, že se úzkosti a deprese podílí na potížích trávení (jako jsou zácpy, průjmy nebo bolesti břicha). Současné studie však dokládají, že je to spíše opačně. Dokázalo se, že pokud dojde k podráždění trávicího systému (ať už kvůli onemocnění nebo nevhodné stravě), začne vysílat signály do centrálního nervového systému a to pak nevyhnutelně vede i ke změnám nálad.

 

Vše je propojené

 

Zdraví střev a jater spolu úzce souvisí, ostatně jako všechno se vším. Toxická játra vyvíjí tlak na trávící systém, takže je důležité pečovat o oba orgány zároveň. Játra vytvářejí žluč, která je odváděna žlučovody do střeva. Žluč je zcela nezbytná pro trávení. Pokud například někdo trpí zácpou, může to být signál přetížených jater. Při očistě organismu, kdy z těla odchází odpadní látky, je nezbytné, aby byla Vaše střeva v pořádku a došlo tak ke správnému vyloučení všech toxinů. Ze stejného důvodu je také potřeba podporovat ledviny.

Tím, že si budeme udržovat zdravá střeva a játra, odlehčíme dalším orgánům v těle včetně naší psychiky. Očista je prvním krokem k tomu, abyste nastartovali své tělo k jeho optimálním funkcím a obnovili naplno jeho detoxikační funkce. Tělo Vám to pak moc rádo vrátí. Budete se cítit lépe – zdraví, plni energie, zmizí Vám chutě na sladké a rafinované potraviny, zlepší se Vám kvalita pokožky a metabolismus.

 

 

Opravdu potřebujeme detox?

 

Přirozená detoxikace probíhá ve zdravém těle neustále. Toxiny jsou vylučovány prostřednictvím orgánů – kůže, jater, střev, ledvin, lymfy a plic. Ačkoliv je náš dokonalý organismus vybaven enzymy, které neustále odplavují toxické látky, je až příliš často pod silným náporem vše zvládnout a dostat všechny funkce zpět do rovnováhy. Každý den je náš organismus vystavován nepřirozeným chemickým zátěžím, které najdeme všude kolem nás – v jídle, ve vodě (pesticidy, herbicidy, těžké kovy, škodlivé mikroorganismy, zbytky antibiotik, hormonů, apod.), ve vzduchu (smog, desinfekce, aromatické osvěžovače vzduchu, parfémy, vonné svíčky, tyčinky, atd.), v kosmetice, drogerii, lécích, atd. Většina jídel, která jsou běžně k dostání v klasických obchodních řetěžcích (a bohužel i některý sortiment ve zdravých výživách) je rafinována a jsou do nich přidávány pro tělo nepřirozené látky. K tomu můžeme přidat sedavé zaměstnání, které má většina z nás, nedostatek pohybu, nadměrnou konzumaci alkoholu, kofeinu, kouření, stres, …

Z těchto důvodů je tedy zcela žádoucí svůj organismus a jeho funkce podpořit, a to nejlépe v přechodných obdobích, tedy na jaře a na podzim. Neznamená to však, že se musíte pustit do nějaké drastické diety, která většinou vyvolá spoustu stresu a následný jo-jo efekt. Odlehčete svému jídelníčku, zařaďte potraviny, které podpoří správné funkce jater a trávení, vyřaďte rafinované potraviny, cukr, lepek, kravské mléčné výrobky, těžká živočišná jídla, uzeniny a alkohol.

Na základě zkušeností s klienty v naší naturopatické poradně Irisdiagnosis v Praze víme, jak těžké bývá pro mnohé lidi začít s jakoukoliv změnou životního stylu. Proto jsme sestavili kompletního online průvodce očistou a zdravým životním stylem, který Vás nastartuje na zdravý životní styl, podpoří funkci jater, trávení a podpoří zdravé a přirozené hubnutí. Najdete v něm seznam doporučených a nevhodných potravin (včetně sladidel a olejů), jídelníčkem na 4 týdny (bez lepku, cukru a kravských mléčných výrobků) a 15 videí s nutričními radami doplněné o texty a materiály k vytištění.

Začněte více vnímat potřeby svého těla a dopřávejte mu s láskou to, co si opravdu zaslouží.

 

Podívejte se na úvodní videolekci našeho online kurzu:

 

 

 

Podrobnější infromace o kurzu naleznete zde, případně nás kontaktujte na emailové adrese [email protected].

 

Zdroj: 
Teoretické základy tradiční čínské medicíny, Díl. II – 1. škola tradiční čínské medicíny SINBIOS
HAVLOVÁ, Vladimíra. Kuchařka při onemocnění jater: 125 receptů. Praha: Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-567-4.

 

„Nastartujte se na zdravý životní styl!“

Specializované výživové poradenství