Jak mi ayurvéda změnila život a pomohla vyřešit problémy se zažíváním i lehkou nadváhou

Znát svojí konstituci vám pomůže porozumět tomu, co přispívá k vaší rovnováze a co vás naopak do nerovnováhy dostává.

 

Nikdy jsem nesledovala a nenásledovala žádné trendy v dietách, tak nějak jsem se snažila jíst intuitivně. Nepřemýšlela jsem o tom, jaké ingredience kombinuji, stačilo, že kombinace byla chutná a ingredience zdravé. A ač mi bylo jenom kolem třiceti, začala jsem mít velké problémy se zažíváním i lehkou nadváhu. ”Přece jím zdravě!”, říkala jsem si a nechápala jsem.

Nebyly mi potvrzeny žádné alergie na jídlo, ani intolerance a přece zažívací problémy neustávaly. Díky těmto problémům (ano, dnes už za ty problémy můžu děkovat) jsem pořád hledala nějaké informace, až jsem narazila na Ájurvédu.

A konečně jsem pochopila!

Ne všechno, co je zdravé,  se dá všeobecně a bez výjimky považovat za vhodné pro každého. Každý jsme jedinečný, a to, co dělá jednomu dobře, nemusí stejně fungovat na všechny.

 

Není to dieta. Je to životní styl.

 

Ayurveda je styl, který nás učí vnímat neustále se měnící podmínky kolem nás, učí nás žít v souladu s přírodou, ale i v souladu se s sebou samým, s konstitucí svého těla.

Abychom byli v rovnováze po celý rok, měli bychom náš životní styl pravidelně upravovat. Zní to možná komplikovaně, ale není. Naopak. Změna by měla přijít zcela přirozeně.

Jak přirozené je třeba obléct si teplý svetr, když je venku zima, dát si teplou polévku na zahřátí, nebo naopak v létě se oblékat do lehkých materiálů a světlých barev a jíst lehké jídla, taková, která nás zchladí a nezatíží. Jak zažité už máme uvařit si zázvorový čaj s citrónem a medem, když se o nás pokouší nemoc.

Veděli jste, že tohle všechno pochází z Ájurvédy? Takže my ji v sobě každý máme, jen se naučit naslouchat a vnímat sebe sama a podmínky kolem nás.

 

 

 

Kde začít?

 

Pokud o Ájurvédě nic nevíte, nemusí vám následující odstavce nic říct. Proto je dobré si nejdříve zjistit, jaký typ konstituce jste. Na internetu je spousta online testů, stačí zadat do vyhledávače ”doša test” nebo pokud si troufáte v angličtině ”dosha test”. Osobně mám s anglickými materiály lepší zkušenosti a k dostupnosti je také daleko víc informací.

Znát svojí konstituci vám pomůže porozumět tomu, co přispívá k vaší rovnováze a co vás naopak do nerovnováhy dostává, a pak už se s tím naučíte pracovat.

Váta, Pitta, Kapha. Tři dóši, které máme každý v sobě, ale většinou jedna, někdy i dvě dominují a ty jsou potřeba udržovat v rovnováze.

Konstituce Váta je složení elementu vzduchu a éteru.  Co si představíte, když se řekne vzduch? Jaké kvality byste mu přisoudili? Studený, lehký, suchý, rychle se pohybující. Ano, a to jsou přesně kvality Váta dóši. Svojí dóšu byste měli vyrovnávat tak, že budete jíst jídlo opačných kvalit. Takže studené, syrové jídlo by se mělo nahradit vařeným, i saláty by měly být třeba z lehce orestované zeleniny. Opačná kvalita suchého je mastné, či vlhké. A co si pod tím představit? Máslo, ghí, olivový, či sezamový olej. Vlhké znamená, že by jídlo nemělo být suché, výtečné jsou polévky, omáčky. Pokud budete dál jíst například saláty ze syrové zeleniny, či studené smoothie, je to jako přilévat olej do ohně. Stejné kvality jídla s kvalitami vaší konstituce vaši nerovnováhu prohlubují a mohou skončit onemocněním. Na podporu trávení je také vhodné používat koření. U Váty je to například kardamom, skořice, hřebíček, koriandr, kopr, oregáno, tymián, máta, bazalka, čerstvý zázvor, kmín, černý pepř, fenykl, kurkuma.

Konstituce Pitta je složení elementu ohně a vody. Opět, představte si oheň. Jak byste popsali jeho vlastnosti a kvality? Horký, ostrý, mastný, nestabilní, rozšiřující se. Pitta má velmi silné trávení a velký apetít, je schopna dobře strávit téměr všechno, včetně salátů ze syrové zeleniny. Pro udržení rovnováhy u Pitta konstituce je zapotřebí jíst jídla, které oheň v těle ještě nenavýší, takže ne moc pálivá, ne kyselá, ne moc tučná, či fermentovaná jídla. Patří sem i alkohol a káva. A když už si kafe dáte, určitě ne na lačno! Naopak byste měli upřednostňovat jídla s chladícím efektem. Která to jsou, budu zmiňovat v textu níže, kde doporučím jídla vhodné konzumovat v letním období, kterému se taky říká období Pitta. Mezi koření, které má chladící efekt, patří máta, semínka koriandru, čerstvý koriandr, kurkuma, fenykl, kardamom. Velmi dobré pro Pittu jsou i kmín, šafrán, vanilka, petržel, kopr. Zařaďte je do svého jídelníčku.

Kapha konstituce je složení elementu země a vody. Představte si zemi, je masivní, pevná, stabilní, těžká, studená. Lidé konstituce Kapha, kteří se chtějí udržet v rovnováze, by měli konzumovat jídlo opačných kvalit, tedy lehké, teplé, ostřejší, a susší, ne moc omáček, ne moc mastné, ani tučné, vynechat mléčné výrobky. Protože Kapha je těžká a pomalá, vhodné koření je takové, které stimuluje, zrychlí metabolismus například hřebíček, kurkuma, černý pepř, horčičné semínko, chilli papričky. Kapha by měla málo solit.

 

Zdroj: artoflivingretreatcenter.org

 

A teď to všechno trošku zamotáme. Už víte, jaké kvality má každá konstituce a je dobré si říct, že nejenom lidé mají své konstituce, ale i roční období se dělí na období Váta (podzim, začátek zimy), Pitta (léto), Kapha (konec zimy, jaro) a náš jídelníček by měl být upravován i vzhledem k ročnímu období.

Jelikož je léto, pojďme se zaměřit na něj. Dlouhé, suché a horké dny plné jasného slunce, období Pitta.

Hlavně pro lidi s Pitta konstitucí je v létě důležité si ohlídat, aby přes nesprávný životní styl, či přemíru jídla a pití nevhodných kvalit nenakumulovali zbytečně moc horka, které jim na podzim způsobí nerovnováhu v tělě. V konstituci Váta léto zase zvyšuje suchost, takže hydratovat, hydratovat, hydratovat!

 

Jak se nejlépe v létě udržet cool?

 

Kromě ponoření se do osvěžujícího jezera, které ochladí tělo i mysl, se můžeme chladit i zevnitř a to volbou správného jídla a tekutin.

K hydrataci a zchlazení je kromě vody (přírodní, bez bublinek) vhodná voda kokosová, džus z Aloe Vera, skvělé jsou chlazené bylinné čaje. Ano, schválně jsem nepoužila výraz ”ledový čaj”,protože led narušuje Agni (oheň, který nám pomáhá trávit) a vytváří toxiny v těle. Nápoje, které bychom měli v létě pít by měly být pokojové teploty, nebo o něco chladnější, ale ne ledové. Výborné jsou čaje s bylinami, či kořením s chladícím efektem mezi které patří například máta, fenykl, jasmín, heřmánek, citrónová tráva, lékořice, či růže (růžový čaj s mátou, citrónem a cukrem Jaggery je hitem mého léta a recept bude k dispozici i na webu Zdravý Čech).

 

 

Léto je nejlepší čas na to jíst ovoce a zeleninu, které je právě v sezóně a pochází z lokálních zdrojů. U ovoce si vybírejte vždy zralé kousky, pokud možno v bio kvalitě. A nekombinujte ho s ostatními potravinami! Je nejlepší jíst ho samotné, nejméně 30 minut před dalším jídlem, nebo minimálně hodinu po jídle. Je to z důvodu trávení, ovoce má jinou energii než ostatní jídlo a tráví v jinou dobu.

Také je dobré si uvědomit kvality toho kterého ovoce, či zeleniny. Některé totiž mají chladící efekt na tělo, jako například okurka, cuketa, hrášek, květák, zelí, brokolice, zelené fazolky, kapusta, rukola, avokádo, batáty, vodní meloun, třešně,  červené hroznové víno, hrušky, granátové jabko a některé naopak zahřívají, kupříkladu mrkev, cibule, česnek, zázvor, vařený špenát, lilek, houby, pálivé pariky, ale i rajčata!!! Z ovoce zahřívají ananas, papaya, citrusové plody (citrón je výjimka), zelené hroznové víno, meloun Cantaloupe, broskve.

Z luštěnin má chladící efekt například červená čočka, fazolky mungo, cizrna, sója, tofu, z ořechů jsou chladící pouze mandle a ty musí být předem namočené (10-12hod) a pak oloupané a kokos, všechny ostatní ořechy zahřívají.

Z mléčných výrobků chladí ghí, kravské i kozí mléko, ale naopak například sýr, máslo, zakysaná smetana, či jogurt z obchodu mají zahřívací kvality.

V létě byste se měli vyhnout červenému masu, mořským rybám (sladkovodní jsou ok) a žloutkům.

Koření v létě používejte to, které je uvedené výše, jako doporučené ke konstituci Pitta.

 

Jíst ájurvédsky neznamená jíst pouze indické jídlo. Ájurvéda se dá aplikovat i na jídlo, které je typické v západním světě, jde hlavně o to porozumět, že jídlo má různé kvality, jak už jsem zmiňovala, dobré je uvědomit si, jestli má chladící či hřejivý efekt na tělo, pochopit, že ne všechny ingredience je vhodné kombinovat! Špatná je například kombinace jogurtu a ovoce, či fazolí se sýrem, nebo masem (pardon mexická kuchyně), sýr a vajíčka, či mléko s banánem (žádný banánový milkshake). A hlavně, je potřeba používat koření!!! Zvolte to,  které je vhodné pro vaši konstituci, ale také ročnímu období. Koření skvěle nadzvedne chuť ingrediencí, pomáhá trávení a vůbec, jídlo bez koření je nuda.

 

 

Ájurvéda mi pomohla zbavit se problémů s trávením i přebytečných kil jen úpravou jídelníčku, protože teď už vím, co je pro mne dobré a co mi naopak způsobuje zažívací problémy a nerovnováhu. A nebudu říkat, že se jí řídím na 100% ve všem, taky hřeším a jím věci, které pro moji konstituci nejsou vhodné, ale snažím se jich nejíst přemíru a vím, čím je balancovat, abych se nedostala do nerovnováhy. A když se do nerovnováhy dostanu, jsem schopna jí rozpoznat a vím, kudy vede cesta zpět.

Je to magické a krásné pozorovat, jak to funguje a jak vlastně jednoduché a přirozené to je.

Ájurvéda mne fascinuje dnes a denně a je úplně neskutečné, že její moudrost byla sepsána před pěti tisíci lety a pořád i dnes je tak relevantní.

A nakonec jedno ájurvédské přísloví: ”Pokud je strava špatná, lék nepomůže“. Když je strava správná, lék není potřeba.

 

Autor článku: Inka, Ayurvedic Bowls
Instagram: https://www.instagram.com/ayurvedicbowls/

 

O Autorce: Inka Buchertová je původem Slovenka, která se teď čerstvě, po 6 letech, přestěhovala ze švédského Stockholmu zpět do Čech. Ve Švédsku začal i její zájem o zdravou výživu, vařila sice vždycky ráda, pro sebe, i blízké, nyní svá jídla však připravuje v souladu s principy Ájurvédy. Švédsko je i nadále její srdcovka, zamilovala si zemi a hrozně ráda se tam vrací za přáteli a také kvůli škole. Studuje, pod vedením indické doktorky Sangeety Balakrapash na Ájurvedského kouče životního stylu, který by měla ukončit v září tohoto roku. A pak už by měl zbýt čas i na blog, který připravuje. Nápady zrají , zatím sice jen v hlavě, ale do konce roku se snad povede. Prozatím můžete sledovat její příspěvky aspoň přes Instagram @ayurvedicbowls.


 

Přečtěte si také:

5 tipů, jak začít svůj den

 

→  Všechny články

 


Recepty:

Quinoa karbanátky s mandlovým krémem

→ Všechny recepty

 


Objevujte zdravé restaurace po Česku:

Nejlepší veganské restaurace v Praze

 

→ Objevujte další zdravé podniky po Česku!

 


Specializované výživové poradenství